Puhumassa kolme pappia ja yksi rikollinen. Käsittelyssä mystikot Gandhi ja Kallinen. Etnomusiikkia, elokuvaa, rauhanlättyjä ja nykytanssia. Tule kokemaan Loviisan Rauhanfoorumi, hymykuoppa kesäsuomen poskella!
Kaksikymmnetäviisivuotistaivaltaan juhliva Loviisan Rauhanfoorumi alkaa avajaisjuhlallisuuksilla Bongan linnassa. Ohjelmassa on mm. gallerian esittely ja pianomusiikkia, Selim Palmgrenin Kolmikohtauksinen nokturno Marja Pohjolan esittämänä. Avajaisten jälkeen siirrytään elokuvateatteri Marilyniin katsomaan Viron laulavasta vallankumouksesta (1987 – 1990) kertovaa elokuvaa The Singing Revolution. Elokuvasta käy ilmi, kuinka Viron uusi itsenäistyminen ja ylipäätään koko kommunismijärjestelmän luhistuminen oli yksi viime vuosisadan tärkeimmistä, ellei tärkein, esimerkki siitä, kuinka suuresta voimasta väkivallattomuudessa on kysymys.
Väkivallattomuudesta puhutaan myös lauantain kahdessa seminaarissa. Seminaarivieraat pääsevät videon välityksellä kuulemaan maailman johtavan väkivallattomuustutkija Michael N. Naglerin Loviisan Rauhanfoorumia varten laatiman puheenvuoron. Nagler on tutkinut väkivallattomuuden teoriaa nimen omaan gandhilaisesta näkökulmasta käsin useiden vuosikymmenten ajan. Hänen kirjansa The Search for a Nonviolent Future on palkittu American Book Award -palkinnolla. Hänen puheenvuoronsa tulee vastaamaan Helsingin Sanomien pääkirjoituksen Hyvinkään tragedian jälkeen esittämään kysymykseen: Mikä tässä ajassa kasvattaa tappajia. Naglerin Berkeleyn yliopistossa pitämänsä väkivallattomuuden teoria ja käytäntö -kurssi on nähtävissä kokonaisuudessaan täältä.
Gandhi tänään -seminaarin toinen puhuja on väkivallattomuusaktivisti Martin Smedjeback Ruotsista. Hän kertoo millaista on elää gandhilaisen ideaalin mukaisesti 2000 -luvulla. Ruotsin asevientiä vastustavasta ja kansalaistottelemattomuuttakin sisältävästä Avrusta -kampanjasta, jossa Smedjeback on keskeinen toimija, on tekeillä myös dokumenttielokuva. Gandhi tunnetaan nimen omaan nälkälakoistaan ja kansalaistottelemattomuudestaan, mutta on erinomaisen tärkää valottaa myös hänen rakentavaa ohjelmaansa, joka oli hänen urallaan vähintäänkin yhtä keskeisessä asemassa. Kyse oli hänen ideaalinaan pitämänsä yhteiskunnan rakentamisesta ruohonjuuritasolta, ja kolmas puhujavieraamme käsittelee juuri tätä aihetta. Hän on tutkija Satu Ranta-Tyrkkö Tampereen yliopistosta, hänen puheenvuoronsa käsittelee gandhilaisuutta sosiaalityön näkökulmasta.
Toisen seminaarin järjestää Suomen Kristillisen Rauhanliikkeen vuoden 2012 rauhanpalkinnon saanut Kirkon Ulkomaanavun nuorisoverkosto Changemaker. Seminaarien välillä esiintyy loviisalainen nykytanssiryhmä Loviisa Open Dance Company. Illalla juhlitaan Laivasillalla Mama Africa -yhtyeen tahdittamana. Kyseinen ryhmä on esiintynyt Rauhanfoorumissa myös vuosina 2009 ja 2010 ja villiinnytti Laivasillan yleisön täysin. Ryhmä koostuu Suomeen Senegalista muuttaneista ammattimuusikoista.
Sunnuntaina, juuri ennen Loviisan Laulujuhlia, ryhmä järjestää Ungernin puistossa rumpukurssin lapsille. Sunnuntaiaamun rauhanmessussa kuullaan tänä vuonna suomea, ruotsia ja englantia. Messu alkaa poikkeuksellisesti jo klo 11, koska järjestäjinä ovat sekä suomen- että ruotsinkieliset seurakunnat. Messun toimittavat kirkkoherrat Seppo Apajalahti ja Karl af Hällström. Esiintymässä on Helsinkiläisen Lähde -kuoron lisäksi yksi Suomen johtavia etnomusiikin esittäjiä, Piirpauke -yhtyeen keulahahmo Sakari Kukko vaimonsa Sheila Surbanin kanssa. Parivaljakko esiintyy myös Rauhanmessun jälkeen Ungernilla alkavissa Loviisan Laulujuhlissa, jossa mukana myös mm. Loviisan Viihdelaulajat, Mama Africa, Hinthaaran kyläkuoro sekä Suomen Työväen Musiikkiliiton Karjalan piirin leirikuoro.
Loviisan Rauhanfoorumi päättyy maanantaina 6.8., jolloin luvassa on kirjailijoiden esittelyä, musiikkia ja Hiroshima -päivän kynttiläpuhe. Mukana mm. Yrjö Kallisesta elämänkerran kirjoittanut Matti Salminen sekä kirjailijana ja lausuntataiteilijana tunnettu pastori Aino-Kaarina Mäkisalo. Loviisan Rauhanfoorumi päättyy perinteiseen Hiroshima -päivän kynttiläkulkueeseen. Viime vuonna kulkueessa muisteltiin ennen kaikkea Norjan ampumatragedian uhreja, tänä vuonna joudutaan valitettavasti taas hiljentymään entistäkin lähempänä tapahtuneen järjettömän väkivallanteon johdosta. On aika hiljentyä, muistaa Hyvinkään ampumatragedian uhreja ja tukea omaisia ja muita tragediassa fyysisesti tai henkisesti haavoittuneita. On myös aika kääriä hihat ja rakentaa sellaista yhteiskuntaa ja kulttuuria, jossa väkivaltaa on vähemmän, ja välittämistä ja elämän tarkoitusta enemmän.
Johtamalla Intian itsenäisyyteen ilman sotaa brittejä vastaan Gandhi antoi maailmalle ja meille tuleville sukupolville esimerkin, kuinka suuria yhteiskunnallisia muutoksia väkivallattomuuden eli totuuden, rakkauden ja uhrautuvaisuuden voimalla on mahdollista saavuttaa. Gandhi -seminaarimme tavoitteena ei ole niinkään muistella Gandhia historiallisena hahmona vaan kysyä, miten gandhilaista filosofiaa voidaan soveltaa nykypäivänä. Kysymyksemme professori Michael Naglerille ja muille alustajille tulee olemaan, miten väkivallattomuutta voisi käyttää tämän päivän Suomessa, mitä oli rakentava ohjelma ja mitä se voisi olla nykyään. Mutta ennen kaikkea haluamme pohtia, miten pääsemme lähemmäksi väkivallattomuuden kulttuuria eli sellaista yhteiskuntaa, jossa yhä harvemman tarvitsisi turvautua päihteisiin, väkivaltaan ja vastakkainasetteluihin, ja yhä useampi voisi tuntea itsensä hyväksytyksi, hyödylliseksi ja tärkeäksi.
Loviisan Rauhanfoorumin 2012 ohjelma: www.rauhanfoorumi.fi/ohjelma-2012
Loviisan Rauhanfoorumi 2012 Facebookissa: http://www.facebook.com/events/447217005306721/
Loviisan Rauhanfoorumi Facebookissa: www.facebook.com/LoviisanRauhanfoorumi
Loviisan Laulujuhlat Facebookissa: www.facebook.com/LoviisanLaulujuhlat
Suomen Kristillinen Rauhanliike Facebookissa: www.facebook.com/SuomenKristillinenRauhanliike
Vastaa