Jeesus Nasaretilaisen elämäntarina ja opetus ovat väkivallattomuutta par excellance. Hän eli väkivallattomasti, opetti väkivallattomuutta, kehotti seuraajiaan rakastamaan vihollisiaan, ja lopulta uhrasi henkensä muiden puolesta. Raamatun kuuluisin väkivallattomuutta kuvaava kohta löytyy vuorisaarnasta:
“Teille on opetettu: ’Silmä silmästä, hammas hampaasta.’ Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.” Matt. 5: 43–45.
Raamatuntutkija, Jesus and Nonviolence -kirjan kirjoittaneen Walter Wink’in mukaan kyseinen kohta on oikein ymmärrettynä yksi maailmanhistorian vallankumouksellisimmista poliittisista kannanotoista. Sen ymmärtäminen vaatii kuitenkin pientä sukellusta muinaiskreikan kieleen ja Jeesuksen ajan kulttuuriin.
Ensinnäkin kohta ”älkää tehkö pahalle vastarintaa.” Sana ’vastarinta’ on käännetty Uuden testamentin alkuperäiskielestä, muinaiskreikan sanasta ’antistenai’ (anti = vastaan, stenai = seistä). Tutkimalla muun muassa Vanhan testamentin kreikankielistä käännöstä, jossa kyseistä sanaa käytetään synonyyminä sotimiselle, Walter Wink on tullut siihen tulokseen, että oikeampi käännös olisi ’vastustaa väkivaltaisesti.’ Hän ei ole tämän tulkinnan kanssa yksin, ja on olemassa myös sellaisia raamatunkäännöksiä, joissa kyseinen kohta on käännetty näin. Jeesus ei siis kieltänyt pahuuden vastustamista – päinvastoin, sitähän hän itsekin teki koko julkisen uransa – vaan kielsi käyttämästä vastustamisessa väkivaltaisia metodeja.
Oikealle poskelle lyöminen puolestaan ei tarkoittanut nyrkiniskua (sehän tässä oikeakätisten maailmassa osuisi vasemmalle poskelle), vaan siihen aikaan erittäin yleistä tapaa, ’ylempiarvoisten’ ’alempiarvoisia’ kohtaan käyttämää kämmenselällä huitaisua, jonka tarkoitus oli palauttaa ruotuun ja halventaa. Kyseinen tapa oli käytössä jo Hammurabin aikana ja säilyi aina englannin aristokratian aikoihin asti. Orjanomistajat löivät tällä tavalla orjiaan, miehet naisia ja roomalaiset juutalaisia. Nyrkkitappelua harjoitettiin vain tasa-arvoisten kesken. Toisen posken kääntäminen tämmöisessä tilanteessa on vahva signaali siitä, ettei hyväksy ottamaan vastaan tarjottua nöyryytystä. Kyse on suoraselkäisestä vaatimuksesta: sinun tulee kohdella minua tasa-arvoisesti.
Paidan antamisella puolestaan viitattiin velkaoikeudenkäynnissä tilanteeseen, jossa velalliselta viedään hänen viimeinen omaisuutensa, päällysvaatteensa. Jeesus kehottaa velallista ojentamaan koronkiskojalle myös alusvaatteensa, ja tuomaan siten julki koronkiskojan kannalta hävettävän kiusallisella tavalla koko tilanteen ja riistojärjestelmän karuus.
Virstan matkan kulkemisella viitataan roomalaissotilaiden lain suomaan oikeuteen määrätä kuka tahansa valloitetun maan kansalainen kantamaan sotilaan varusteita tietyn matkan. Mikäli sotilas määräsi esimerkiksi juutalaisen kantamaan varusteitaan liian pitkälle matkalle, voitiin sotilas tuomita lainrikkomisesta. Jatkamalla pyydettyä pidemmälle juutalainen saattoi siten roomalaisen sotilaan sekä sosiaalisesti että juridisesti kiusalliseen tilanteeseen.
Kirjailija Daniel Nylundin mukaan Jeesus siis antoi käytännöllisiä vihjeitä ”siitä, millä tavalla voi uhmata valtoja ja voimia, jotka käyttävät heille kuulumatonta auktoriteettia väärin. Hän ei rohkaissut ketään väkivaltaiseen kapinaan, eikä kehottanut heitä vain tyytymään kohtaloonsa. Hän ehdotti itsekunnioitukseen pohjautuvaa suoraa toimintaa tilanteessa, jossa heillä ei ollut jäljellä muuta kuin uhattu ihmisarvonsa.”
Teksti ja kuva: Timo Virtala. Kirjoitus on julkaistu ensimmäisenä Loviisan Rauhanfoorumin sivuilla vuonna 2013. Kuva on otettu Lalibelan Pyhän Yrjön kalliokirkoissa vuonna 2019.
Lähteet:
Spalde, Annika: Ett annat rike – en ickevåldsteologi. Arcus 2009.
Irish School of Ecumenics: The Bible in Dispute: Violence and Non-Violence in the Text and the World, Session 4: Jesus’ Rootedness in the Hebrew Bible osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=MZKcRFgrJ9c.
Daniel Nylund: Teoblogi 7.10.5 Toisen posken kääntämisestä -essee osoitteessa http://www.teoblogi.fi/2011/12/7-10-5-toisen-posken-kaantamisesta-jne/.
Walter Wink: Nonviolence for the Violent -luento osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=gC8pffvX1to.
Walter Wink: Christian Nonviolence -essee osoitteessa http://www.zcommunications.org/christian-nonviolence-by-walter-wink
Vastaa