Lämpimästi tervetuloa Arbikselle kuuntelemaan ja keskustelemaan väkivallattomuudesta eri uskonnoissa: Mistä väkivallattomuudessa on kysymys? Kuinka aktiivinen puuttuminen epäkohtiin ilman väkivaltaa ilmenee henkisissä perinteissä? Kuinka uskonnolla motivoitu väkivalta saadaan lopetettua? Keskustelussa on mukana ihmisiä eri uskonnoista ja henkisistä perinteistä. Paikalla on mahdollisesti myös syyrialainen sarjakuvataiteilija Hossam Alsaadi, joka asuu tällä hetkellä Syyrian sotatilanteen vuoksi Libanonissa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Ohjelman järjestävät Suomen Kristillinen Rauhanliike, Kaupunki yhteisönä ry, Religions for Peace Suomen naisverkosto ja bahait.
Aihe: Väkivallattomuus eri uskonnoissa
Paikka: Arbis, Dagmarinkatu 3, Luokka 33
Aika: 20.4. kello 12-14
Tilaisuus on osa Suomen Sosiaalifoorumia, joka järjestetään tänä vuonna 20. – 21.4. Tapahtuman teemana on ”Ihmisarvosta on kysymys.” Sosiaalifoorumi on erilaisten kansalaisliikkeiden yhteistyön tulos. Se toimii alustana ja avoimena tilana, jonne tasa-arvoisen ja demokraattisen yhteiskunnan kannattajat voivat tuoda näkemyksiään laajempaan keskusteluun. Erilaisten mielipiteiden ja taustaryhmien kirjo on laaja. Tapahtumaan on järjestämässä sisältöjä suuri joukko erilaisia kansalaisjärjestöjä, verkostoja, yhteiskunnallisia liikkeitä, ay-liikkeitä, kirkollisia ja kulttuurialan toimijoita. Suomen sosiaalifoorumi noudattaa Maailman sosiaalifoorumin periaatteita. Vuoden 2012 Suomen sosiaalifoorumissa järjestettiin yli 60 tapahtumaa yli sadan kansalaisjärjestön, yhdistyksen, verkoston tai liikkeen voimin, ja tapahtumiin osallistui noin 2 500 kävijää.
Itse tulen kyseisessä tilanteessa alustamaan väkivallattomuudesta ja kristinuskosta. Tässä Loviisan Rauhanfoorumin kotisivulla tammikuussa julkaisemani kirjoitus samasta aiheesta:
Jeesus Nasaretilaisen elämäntarina ja opetus ovat väkivallattomuutta par excellance. Hän eli väkivallattomasti, opetti väkivallattomuutta, kehotti seuraajiaan rakastamaan vihollisiaan, ja lopulta uhrasi henkensä muiden puolesta. Raamatun kuuluisin väkivallattomuutta kuvaava kohta löytyy vuorisaarnasta:
”Teille on opetettu: ’Silmä silmästä, hammas hampaasta.’ Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.” Matt. 5: 43–45.
Raamatuntutkija, Jesus and Nonviolence -kirjan kirjoittaneen Walter Winkin mukaan kyseinen kohta on oikein ymmärrettynä yksi maailmanhistorian vallankumouksellisimmista poliittisista kannanotoista. Sen ymmärtäminen vaatii kuitenkin pientä sukellusta muinaiskreikan kieleen ja Jeesuksen ajan kulttuuriin.
Ensinnäkin kohta ”älkää tehkö pahalle vastarintaa.” Sana ’vastarinta’ on käännetty Uuden testamentin alkuperäiskielestä, muinaiskreikan sanasta ’antistenai’ (anti = vastaan, stenai = seistä). Tutkimalla muun muassa Vanhan testamentin kreikankielistä käännöstä, jossa kyseistä sanaa käytetään synonyyminä sotimiselle, Walter Wink on tullut siihen tulokseen, että oikeampi käännös olisi ’vastustaa väkivaltaisesti.’ Hän ei ole tämän tulkinnan kanssa yksin, vaan on olemassa myös sellaisia raamatunkäännöksiä, joissa kyseinen kohta on käännetty näin. Jeesus ei siis kieltänyt pahuuden vastustamista – päinvastoin, sitähän hän itsekin teki koko julkisen uransa – vaan kielsi käyttämästä vastustamisessa väkivaltaisia metodeja.
Oikealle poskelle lyöminen puolestaan ei tarkoittanut nyrkiniskua (sehän tässä oikeakätisten maailmassa osuisi vasemmalle poskelle), vaan siihen aikaan erittäin yleistä tapaa, ylempiarvoisten alempiarvoisia kohtaan käyttämää kämmenselällä huitaisua, jonka tarkoitus oli palauttaa ruotuun ja halventaa. Kyseinen tapa oli käytössä jo Hammurabin aikana ja säilyi aina englannin aristokratian aikoihin asti. Orjanomistajat löivät tällä tavalla orjiaan, miehet naisia ja roomalaiset juutalaisia. Nyrkkitappelua harjoitettiin vain tasa-arvoisten kesken. Toisen posken kääntäminen tämmöisessä tilanteessa on vahva signaali siitä, ettei hyväksy ottamaan vastaan tarjottua nöyryytystä. Kyse on suoraselkäisestä vaatimuksesta: sinun tulee kohdella minua tasa-arvoisesti.
Paidan antamisella puolestaan viitattiin velkaoikeudenkäynnissä tilanteeseen, jossa velalliselta viedään hänen viimeinen omaisuutensa, päällysvaatteensa. Jeesus kehottaa velallista ojentamaan koronkiskojalle myös alusvaatteensa, ja tuomaan siten julki koronkiskojan kannalta hävettävän kiusallisella tavalla koko tilanteen ja riistojärjestelmän karuus.
Virstan matkan kulkemisella viitataan roomalaissotilaiden lain suomaan oikeuteen määrätä kuka tahansa valloitetun maan kansalainen kantamaan sotilaan varusteita tietyn matkan. Mikäli sotilas määräsi esimerkiksi juutalaisen liian pitkälle matkalle, voitiin hänet tuomita lainrikkomisesta. Jatkamalla pyydettyä pidemmälle juutalainen saattoi roomalaisen sekä sosiaalisesti että juridisesti kiusalliseen tilanteeseen.
Kirjailija Daniel Nylundin mukaan Jeesus siis antoi käytännöllisiä vihjeitä ”siitä, millä tavalla voi uhmata valtoja ja voimia, jotka käyttävät heille kuulumatonta auktoriteettia väärin. Hän ei rohkaissut ketään väkivaltaiseen kapinaan, eikä kehottanut heitä vain tyytymään kohtaloonsa. Hän ehdotti itsekunnioitukseen pohjautuvaa suoraa toimintaa tilanteessa, jossa heillä ei ollut jäljellä muuta kuin uhattu ihmisarvonsa.”
Lähteet:
Spalde, Annika: Ett annat rike – en ickevåldsteologi. Arcus 2009.
Irish School of Ecumenics: The Bible in Dispute: Violence and Non-Violence in the Text and the World, Session 4: Jesus’ Rootedness in the Hebrew Bible osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=MZKcRFgrJ9c.
Daniel Nylund: Teoblogi 7.10.5 Toisen posken kääntämisestä -essee osoitteessa http://www.teoblogi.fi/2011/12/7-10-5-toisen-posken-kaantamisesta-jne/.
Walter Wink: Nonviolence for the Violent -luento osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=gC8pffvX1to.
Walter Wink: Christian Nonviolence -essee osoitteessa http://www.zcommunications.org/christian-nonviolence-by-walter-wink
Vastaa